Jumaat, 9 Oktober 2009

ROH IBADAH ...

Seorang lelaki datang kepada Rasulullah SAW dan berkata : " Wahai Rasulullah sesungguhnya pintu-pintu kebaikan itu amat banyak, dan tidak semuanya bisa aku laksanakan. Maka, beritahulah aku sesuai yang Engkau ingin aku lakukan dan bisa ku tekuni, dan janganlah Engkau memberi yang banyak kepadaku yang membuatkan aku melupakannya".

Dalam riwayat lain " Sesungguhnya syaria-syariat Islam telah cukup banyak bagiku, sedangkan aku sudah tua, maka beritahulah aku sesuatu yang bisa aku tekuni."

Maka Rasulullah menjawab:
لا يزال لسانك رطبا بذكرالله
" hendaklah lidahmu selalu basah oleh zikrullah."
- HR. At Tamizi. Ibn Majah dan Ahmad.

Di Riwayatkan dari Muazbin Jabal, bahawa dia berkata : " Saya bertanya kepada Rasulullah apakah yang paling dicintai oleh Allah swt? Rasulullah saw menjawab : " engkau mati dalam keadaan lidahmu basah oleh zikrullah." [ HR. At tabrani dalam mu'jam Al Kabir dan Ibnu Hibban.]

Lantaran itu jadikanlah seluruh kehidupan kita ibadah dan sentiasa dalam keadaan mengingati Allah . Sentiasa merasakan kasih sayang Allah. di samping amat berhati-hati terhadap muraqobah Allah.

Ibadah itu unik... ia memerlukan kepada hati dan anggota jasmani. Solat contohnya , solat yang sempurna rukunnya, tertib rukuk dan sujudnya namun masih tidak mampu untuk di katakan sempurna apabila tidak di sertai 'kehadiran hati'. Dalam kamus Islam kehadiran hati di kenali sebagai " khusyuk". Lalu apalah maknaya sujud dan rukuk tanpa kehadhiran hati??

Di sinilah letaknya keunikan tadi.. Ada parameter multi dimensi dalam perlaksanaan ibadah. Yakni nilai sejati suatu ibadah tidak dinilai hanya dengan pergerakan fizikal sahaja. Kekhusyukan hati wujud dari keberesan hubungan denganRabbnya.. yang merupakan ruh ibadah itu sendiri.
kekusyukan dalam solat, keikhlasan dam berinfak dan dalam ibadah-ibadah lain, adalah petunjuk kepada kehadiran hati tersebut.

Yang membimbangkan kita ialah pada titik ruh ibadah, inilah kita sering kecundang. Kita sering tertipu dengan aktiviti fizikal semata, malah sering terjebak pada rutinasi ibadah tanpa ruh! Sedangkan .. apalah erti solat tanpa kusyuk? apalah erti sedekah tanpa keikhlasan .

Ya, ibadah, sesungguhnya adalah indah dan nikmat. Dapatkah kita bayangkan, bahawa dalam solat, saat membaca Al FAtihah, sebenarnya terjadi dailog antara seorang hamba - yang serba lemah - dengan Allah, pencipta yang Maha Kuasa? atau, dalam keheningan sepertiga malam, seorang yang tenggelam khusyuk bertahajjud.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Jumaat, 9 Oktober 2009

ROH IBADAH ...

Seorang lelaki datang kepada Rasulullah SAW dan berkata : " Wahai Rasulullah sesungguhnya pintu-pintu kebaikan itu amat banyak, dan tidak semuanya bisa aku laksanakan. Maka, beritahulah aku sesuai yang Engkau ingin aku lakukan dan bisa ku tekuni, dan janganlah Engkau memberi yang banyak kepadaku yang membuatkan aku melupakannya".

Dalam riwayat lain " Sesungguhnya syaria-syariat Islam telah cukup banyak bagiku, sedangkan aku sudah tua, maka beritahulah aku sesuatu yang bisa aku tekuni."

Maka Rasulullah menjawab:
لا يزال لسانك رطبا بذكرالله
" hendaklah lidahmu selalu basah oleh zikrullah."
- HR. At Tamizi. Ibn Majah dan Ahmad.

Di Riwayatkan dari Muazbin Jabal, bahawa dia berkata : " Saya bertanya kepada Rasulullah apakah yang paling dicintai oleh Allah swt? Rasulullah saw menjawab : " engkau mati dalam keadaan lidahmu basah oleh zikrullah." [ HR. At tabrani dalam mu'jam Al Kabir dan Ibnu Hibban.]

Lantaran itu jadikanlah seluruh kehidupan kita ibadah dan sentiasa dalam keadaan mengingati Allah . Sentiasa merasakan kasih sayang Allah. di samping amat berhati-hati terhadap muraqobah Allah.

Ibadah itu unik... ia memerlukan kepada hati dan anggota jasmani. Solat contohnya , solat yang sempurna rukunnya, tertib rukuk dan sujudnya namun masih tidak mampu untuk di katakan sempurna apabila tidak di sertai 'kehadiran hati'. Dalam kamus Islam kehadiran hati di kenali sebagai " khusyuk". Lalu apalah maknaya sujud dan rukuk tanpa kehadhiran hati??

Di sinilah letaknya keunikan tadi.. Ada parameter multi dimensi dalam perlaksanaan ibadah. Yakni nilai sejati suatu ibadah tidak dinilai hanya dengan pergerakan fizikal sahaja. Kekhusyukan hati wujud dari keberesan hubungan denganRabbnya.. yang merupakan ruh ibadah itu sendiri.
kekusyukan dalam solat, keikhlasan dam berinfak dan dalam ibadah-ibadah lain, adalah petunjuk kepada kehadiran hati tersebut.

Yang membimbangkan kita ialah pada titik ruh ibadah, inilah kita sering kecundang. Kita sering tertipu dengan aktiviti fizikal semata, malah sering terjebak pada rutinasi ibadah tanpa ruh! Sedangkan .. apalah erti solat tanpa kusyuk? apalah erti sedekah tanpa keikhlasan .

Ya, ibadah, sesungguhnya adalah indah dan nikmat. Dapatkah kita bayangkan, bahawa dalam solat, saat membaca Al FAtihah, sebenarnya terjadi dailog antara seorang hamba - yang serba lemah - dengan Allah, pencipta yang Maha Kuasa? atau, dalam keheningan sepertiga malam, seorang yang tenggelam khusyuk bertahajjud.

0 ulasan:

Catat Ulasan